Dzięki uprzejmości Komendanta Wojewódzkiego Państwowe Straży Pożarnej w Łodzi udało się ściągnąć na RadioEXPO 2015 największy i najbardziej zaawansowany wóz dowodzenia i łączności którym dysponuje Straż Pożarna. Ten niecodzienny pojazd cieszył się sporym zainteresowaniem zgromadzonych na konferencji specjalistów. Specjalną prezentację podczas konferencji miał też starszy inspektor Tomasz Masłowski, który w szczegółach opowiedział o pojeździe.
Samochód dowodzenia i łączności (SDiŁ) to dla służb ratowniczych bardzo ważny ośrodek dowodzenia akcją. Pojazd łódzkich strażaków z wyposażeniem kosztował 2,3 mln zł. Był to pierwszy taki pojazd w Państwowej Straży Pożarnej w Polsce. Został kupiony dla Komendy Wojewódzkiej PSP w Łodzi głównie za pieniądze pozyskane z Unii Europejskiej. Poziom dofinansowania sięgnął aż 85 proc. Strażacy złożyli wniosek o sfinansowanie zakupu po powodziach, które w roku 2010 dotknęły niektóre rejony Polski.
Wóz został zbudowany na podwoziu Mercedes-Benz Zetros 2733. Potężny silnik o pojemności 7,2 l generuje moc 326 KM / 1300 Nm. Pojazd ma stały napęd 6×6, kąt natarcia i zejścia powyżej 30 stopni oraz głębokość brodzenia dochodząca do 1,2 metra. Dzięki takim parametrom istnieje możliwość dotarcia w najtrudniej dostępne miejsca — tereny górzyste, podmokłe czy nawet objęte powodzią.
Głównym przeznaczeniem tego samochodu jest zapewnienie nowoczesnej łączności pomiędzy sztabem akcji bądź stanowiskiem koordynacji ratownictwa a dowodzącym działaniem ratowniczym. Zapewnia to radiowy system dyspozytorski. Jedną z jego kluczowych właściwości jest możliwość łączenia różnych sieci radiowych. System integruje środki telekomunikacyjne różnego rodzaju: telefonię stacjonarną, cyfrową i analogową łączność radiową, terminale satelitarne, GSM, routery VOICE i transmisji danych, system bezprzewodowego satelitarnego dostępu do sieci intranet, sprzęt telefonii VoIP, sprzęt łączności radiowej (radiotelefony nasobne) z funkcją lokalizacji położenia z użyciem GPS oraz terminal dyspozytorski integrujący łączność telefonii konwencjonalnej z łącznością radiową.
Wyposażenie pojazdu pozwala na utrzymanie łączności w każdym terenie, także zniszczonym przez klęski żywiołowe. Nawet jeśli nie będzie możliwości zapewnienia łączności przez bramy radiowe i sieci GSM, rezerwą pozostaje łączność satelitarna, która stanowi kolejną innowację w samochodach dowodzenia i łączności w Państwowej Straży Pożarnej. Dodatkowo znajdują się punkty dostępowe sieci WiFi. Z tego środka łączności korzysta m.in. 6 bezprzewodowych telefonów IP znajdujących się na wyposażeniu pojazdu. Telefony działają w promieniu kilometra od punktu dostępowego. Kolejnym środkiem łączności jest 12 cyfrowo-analogowych radiotelefonów nasobnych. Dzięki trzem kamerom zainstalowanym na zewnątrz pojazdu istnieje możliwość obserwacji terenu w promieniu 360°. Z tyłu samochodu znajdują się dwa wysuwane maszty: jeden antenowy, z zamontowaną na jego szczycie kamerą z 25-krotnym zoomem, pozwalającą monitorować otaczający teren, drugi – oświetleniowy, wysuwany do wysokości 7 metrów, z zamontowaną na szczycie najaśnicą (160 000 lm) z regulacją położenia kąt/obrót, pozwalającą na dokładne oświetlenie terenu o powierzchni około 100 m2.
FOT: (Fot. Robert Szarapka)